ورود
   12:54:32 PM   1393 / 04 / 23      

به دفتــر امور بانوان دانشگاه علوم پزشکی کاشان خوش آمدید

 

تغذیه

غذای زیبایی

بیشتر تحقیقات، حاکی از این مطلب است که تغذیه،تاثیر بسیار زیادی روی پوست، مو و ناخن افراد دارد و حتی اگر همه محصولات زیبایی راهم به کار ببریم ولی رژیم غذایی نامناسبی داشته باشیم، باز هم نتیجه نمی‌گیریم. البته هزینه زیادی برای خرید محصولات زیبایی صرف می‌شود که ترکیب عمده آنهاموادمغذی هستند که ما از یک رژیم غذایی صحیح روزانه دریافت می‌کنیم.

موادی مثلبیوتین، تیامین، ریبوفلاوین، گلوکز آمین، اینوزیتول و ویتامین‌هایی مثل ‏A‏ و ‏E‏ و‏C‏ که همگی در موادغذایی ما یافت می‌شوند. پوست، مو و ناخن از پروتئین ساخته شدهبنابراین دریافت مقدار مناسب پروتئین اهمیت زیادی دارد. گوشت، ماهی، پنیر، تخم‌مرغ،شیر، حبوبات، غلات و سبزی‌های برگ سبز، همگی جزو مواد پروتئین‌دار هستند.

 

موادیکه در زیبایی و سلامت پوست معجزه می‌کنند:

‏ویتامین ‏A

پوست ساختمان پیچیده‌ای دارد و لایه‌های خارجی آنمرتب تجدید می‌شوند. این ویتامین، رشد لایه‌های پوستی را تحریک و باعث لایه‌سازی درآنها می‌شود و در نتیجه پوست را نرم می‌کند و اثری از پوست قبلی باقی نمی‌ماند. هرچه سن بالاتر می‌رود، این لایه سازی روند کندتری پیدا می‌کند. بنابراین مصرفویتامین ‏A‏‌ اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.جگر، زرده تخم‌مرغ، شیر، هویج، کدو ومیوه‌های زرد، سرشار از ویتامین ‏A‏ هستند.‏

ویتامین ‏E

ویتامین ‏E‏ در بسیاری از محصولات آرایشی به کارمی‌رود و تاثیر مثبت آن در ترمیم پوست آسیب‌دیده، کمک به پوست برای جلوگیری ازتاثیر منفی آلودگی هوا و درمان آکنه، باعث استفاده فراوان این ویتامین در اینمحصولات شده است. از منابع مهم این ویتامین می‌توان به تخم‌مرغ، آجیل و دانه‌هایروغنی اشاره کرد.

  • ‏ویتامین‌های گروه ‏B:

 

این دسته از ویتامین‌ها نقش بسیار مهمیدر زیبایی پوست، مو و ناخن دارند. ویتامین ‏B1‎‏ برای حفظ سلامت پوست مفید استو ویتامین ‏B2‎، محافظی علیه آسیب‌های حاصل از رادیکال‌های آزاد است که باعث آسیببه بافت پوست می‌شوند و کمبود این ویتامین، از بین رفتن حالت کشسانی پوست و ایجادچین و چروک را در پی خواهد داشت.

بسیاری از پزشکان هم معتقدند ویتامین ‏B2‎‏تاثیر بسیار زیادی در درمان شوره سر و کاهش ریزش مو دارد و بیشتر در شیر، تخم‌مرغ،گوشت، ماهی، اسفناج و غلات یافت می‌شود. بیوتین هم از خانواده ویتامین‌های ‏B‏محسوب می‌شود و کمبود آن، ریزش مو را در پی دارد و از عوارض دیگر آن می‌توان بهخشکی و فلسی شدن پوست و شکننده شدن ناخن اشاره کرد. ویتامین ‏B5‎‏ به ویتامینجوانی و زیبایی معروف است و به طور معمول در نرم‌کننده‌ها و شامپوها به کار می‌رودو به شفافیت و درخشندگی پوست کمک می‌کند. از طرفی این ویتامین به همراه اسید فولیکمی‌تواند از سفید شدن موها و حتی ریزش آنها جلوگیری کند. فولیک اسید از دیگرویتامین‌های گروه ‏B‏ است که برای سلامت پوست، مو و ناخن ضروری است و جگر، گوشتگوساله و سبزی‌ها، سرشار از این ویتامین‌اند.‏

روی و سلنیوم:

این دو ماده معدنی، باعث سلامت پوست و مومی‌شوند. سلنیوم که به ماده ضد پیری مشهور است، در ترمیم بافت‌ها نقش دارد. روی واسیدهای چرب ضروری هم محافظی در برابر شوره سر و خشکی پوست سر هستند. گوشت،جگر، تخم‌مرغ و غذاهای دریایی، غنی از این دو ماده‌اند. باور نادرستی وجود دارد کهوجود لکه‌های سفید روی ناخن با کمبود کلسیم ارتباط دارد اما باید بدانید که مانیکورکردن زیاد و کمبود روی، باعث ایجاد این لکه‌ها می‌شود.این ماده معدنی مانع تخریب سلول های بدن توسط مواد اکسیژن دار می شود، بنابراین از بروز سرطان جلوگیری می کند. بهتر است سلنیم لازم را از طریق مواد غذایی دریافت کنید، زیرا دریافت مقادیر بالای سلنیم از طریق مکمل ها برای بدن، سمی و خطرناک است.

بهترین منابع غذایی شامل

ماهی ، گوشت قرمز، غلات، حبوبات ، تخم مرغ  ، مرغ و سیر  است. سبزی هایی که در خاک های غنی از سلنیم، رشد می کنند، نیز منبع خوبی از سلنیم هستند.

‏آب:

با نوشیدن آب، صاحب پوستی نرم و لطیف خواهید شد. سعیکنید روزانه شش تا هشت لیوان آب بنوشید.‏

منبعwww.salamat.com: